Pytanie do Trynitarzy

Ogólne pojęcie istoty Boga, właściwe zrozumienie w oparciu o Pismo Święte
Sadlor
Posty: 257
Rejestracja: sob cze 18, 2016 4:43 pm

Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Sadlor » ndz lis 12, 2017 9:17 pm

Chwała Bogu Ojcu oraz Jezusowi Chrystusowi!

Ostatnie dyskusje na forum skłoniły mnie do dość intensywnych przemyśleń na teamt istoty Boga, objawienia Bożego i tego jakie w tym wszystkim miejsce ma ludzkie poznanie.

( Job 11 : 7 ) "Czy możesz zgłębić tajemnicę Boga albo zbadać doskonałość Wszechmocnego?"

Wiemy że w czasach Apostolskich, jak również w czasie powstawania wszystkim natchionych Pism NT formuła trójjedynosci Boga była rzeczą obcą ówczesnemu Kośiołowi. Dopiero w roku 381 na soborze konstantynopolitańskim uznano ten dogmat.

Powiem szczerze że sam niegdyś uznawałem ten dogmat i przekonywałem do niego innych uznając to za jedną podstaw zdrowej nauki Chrześcijańskiej. Prowadząc dyskusje i przekonując, sam w końcu zacząłem się zastanawiać, czy jest to możliwe by przekonać kogoś do tej doktryny w oparciu o Pismo Święte.Jak wiemy Biblia wypowiada się w tej kwestii w sposób niejednoznaczny i jest wiele wersetów które można uznać popierając ten pogląd jak i mu zaprzeczając.
Wiemy jednak Biblia nie zaprzecza sama sobie.

Jak już kiedyś pisaliśmy tu na forum prawda ma dwa skrzydła i dopiero poznanie obu tych skrzydeł i uznanie ich pozwoli nam poznać jej pełnię. Dotyczy to interpretacji Biblii i tego co Ona głosi.

Weźmy dla przykładu ten werset.

( 1 Moj 2 : 16 - 17 ) "I dał Pan Bóg człowiekowi taki rozkaz: Z każdego drzewa tego ogrodu możesz jeść, Ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy tylko zjesz z niego, na pewno umrzesz."

Przykład będzie bardzo jaskrawy. Bóg powiedział człowiekowi że może jeść z każdego drzewa, jednak chwilę później wprowadza zastrzeżenie że jest drzewo z którego nie wolno mu jeść. Wszyscy rozumiemy to doskonale Bóg powiedział "A" a nstępnie "B" i dopiero A + B jest prawdą, nie samo A ani samo B.

Tak samo ma się sprawa z pozostałymi wersetami Biblii.

( Jan 14 : 8 - 9 ) "Rzekł mu Filip: Panie, pokaż nam Ojca, a wystarczy nam. Odpowiedział mu Jezus: Tak długo jestem z wami i nie poznałeś mnie, Filipie? Kto mnie widział, widział Ojca; jak możesz mówić: Pokaż nam Ojca?"

( Jan 6 : 46 ) "Nie jakoby ktoś widział Ojca; Ojca widział tylko Ten, który jest od Boga."

( Jan 1 : 18 ) "Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go."

Wiemy że Trynitarze uznają równość Ojca i Syna powołując się na to, że został zrodzony z Boga i miał Boską naturę, zgadzam się z tym że Pan Jezus ma Boską naturę przez to że został zrodzony z Boga, nie jest mu jednak równy. O czym mówią wersety:

( Jan 14 : 28 ) "Słyszeliście, że powiedziałem wam: Odchodzę i przychodzę do was. Gdybyście mnie miłowali, tobyście się radowali, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest niż Ja."

( Fil 2 : 9 - 11 ) "Dlatego też Bóg wielce go wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest ponad wszelkie imię, Aby na imię Jezusa zginało się wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią. I aby wszelki język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca."

( 1 Kor 15 : 22 - 25 ) "Albowiem jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni. A każdy w swoim porządku: jako pierwszy Chrystus, potem ci, którzy są Chrystusowi w czasie jego przyjścia, Potem nastanie koniec, gdy odda władzę królewską Bogu Ojcu, gdy zniszczy wszelką zwierzchność oraz wszelką władzę i moc. Bo On musi królować, dopóki nie położy wszystkich nieprzyjaciół pod stopy swoje."

( 1 Kor 15 : 27 ) "Wszystko bowiem poddał pod stopy jego. Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał."

Syn Boży jest kimś wyjątkowym, kimś jedynym w swoim rodzaju kimś kto, chodź był w postaci Bożej nie upierał się przy tym by być równym Bogu.

( Heb 1 : 1 - 4 ) "Wielokrotnie i wieloma sposobami przemawiał Bóg dawnymi czasy do ojców przez proroków; Ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył. On, który jest odblaskiem chwały i odbiciem jego istoty i podtrzymuje wszystko słowem swojej mocy, dokonawszy oczyszczenia z grzechów, zasiadł po prawicy majestatu na wysokościach. I stał się o tyle możniejszym od aniołów, o ile znamienitsze od nich odziedziczył imię."

Zgodnie z zasadami interpretacji Biblii, wiemy że nie może ona sobie zaprzeczać i jeżeli gdzieś jest napisane "A" a następnie "B" to mamy rozumieć to łącznie. Jeżeli jest inaczej to możemy szukać usprawieliwienia w Zakonie, stosować wobec siebie Prawo Mojżeszowe itp. itd. Bo przecież jak mówił szatan: "Jest napisane", Pan Jezus jednak zawsze mu odpowiadał: "Napisano Również".

Tutaj jednak sprawa, nie opiera się nawet na tym że gdzieś jest napisane, że Pan Jezus jest równy Ojcu ( przynajmniej nie przypominam sobie takiego wersetu ) a jedynie na interpretacji wywodzącej się z ludzkiej nauki Ojców Kościoła.

Podobno Augustyn z Hippony który sformuował doktrynę o trójcy, miał sen: Znany jest sen świętego Augustyna, w którym zobaczył dziecko usiłujące na plaży przelać muszelką zawartość morza do dołka wykopanego w piasku. Wobec zadziwienia Augustyna, dziecko miało odpowiedzieć: „Prędzej przeleję morze do tego dołka, niż ty, Augustynie, swoim umysłem pojmiesz tajemnicę Trójcy Świętej”.

Nie wiem czy to jest prawda, jednak zwolennicy Trynitaryzmu, często gdy ktoś nie rozumie owej doktryny podają werset:

( Mat 11 : 27 ) "Wszystko zostało mi przekazane przez Ojca mego i nikt nie zna Syna tylko Ojciec, i nikt nie zna Ojca, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić."

Wiemy z kontekstu owej wypowiedzi, że nie dotyczy to poznania istoty Boga, a upamiętania się od grzechu które najpierw głosił Jan Chrzciciel a potem Jezus Chrystus, mówi tez o tym że nikt nie pozna zbawiciela w Panu Jezusie jeżeli Ojciec mu tego nie da, podobny tekst znajdujemy tu:

( Jan 6 : 44 ) "Nikt nie może przyjść do mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który mnie posłał, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym."

Pomijając jednak zasady interpretacji Biblii i jej treśc.
Powiedzcie mi dordzy Bracia i Siostry Trynitarze, do czego uznanie trójjedynosci Boga, jest nam potrzebne w poznaniu objawienia pochodzącego z Biblii, co możemy przez nią wytłumaczyć, rozjaśnić, do czego proste uznanie że jest Bóg Ojciec, Syn Boży Zbawiciel Jezus Chrystus oraz Duch Święty, Duch Boży nie wystarcza?

Łaska Jezusa Chrystusa niech będzie z wami wszystkimi. AMEN.
z bojaźnią i ze drżeniem zbawienie swoje sprawujcie.

Ilyad
Posty: 1200
Rejestracja: pn wrz 21, 2015 6:56 am

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Ilyad » ndz lis 12, 2017 10:14 pm

Wiemy że w czasach Apostolskich, jak również w czasie powstawania wszystkim natchionych Pism NT formuła trójjedynosci Boga była rzeczą obcą ówczesnemu Kośiołowi. Dopiero w roku 381 na soborze konstantynopolitańskim uznano ten dogmat.

Nie tak do końca. Terminem "Trójca" w odniesieniu do Ojca, Syna i Ducha Świętego posługiwano się znacznie wcześniej. Terminu "Trójca" używał Teofil (zm. ok. 185r.). Z tego co pamiętam terminem tym posługiwali się Tertulian i Orygenes (obaj z przełomu II i III w.), ślady wiary w Trójcę znajdziemy u wielu, przednicejskich "ojców", chociaż nie posługiwali się tym terminem. Dogmat usankcjonował tylko ówczesne, utwierdzone wierzenia tamtejszego Kościoła.

Awatar użytkownika
Ann78
Posty: 1952
Rejestracja: śr wrz 23, 2015 12:16 pm
Kontaktowanie:

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Ann78 » pn lis 13, 2017 7:50 am

Ignacy Antiocheński, biskup (zm. 107)

Wielbię Jezusa Chrystusa Boga, który uczynił was tak mądrymi.
Źródło: Do Kościoła w Smyrnie 1:1.

Wszyscy więc biegnijcie, by zjednoczyć się jakby w jedną świątynię Boga, w jednym Jezusie Chrystusie, który wyszedł od Ojca jedynego, który był z nim jedyny i do Jedynego powrócił (…) że Bóg jest jeden i że objawił się nam przez Jezusa Chrystusa swego Syna. On to jest Jego Słowem wychodzącym z milczenia.
Źródło: Do Kościoła w Magnezji 7:2–8:2.

Wyczekuj Tego, który jest ponad wszelką zmiennością, poza czasem, niewidzialnego, który dla nas stał się widzialnym, niedotykalnego, nie znającego cierpienia, który dla nas cierpienie poznał, który dla nas zniósł wszystko na wszelki sposób.
Źródło: Do Polikarpa 3:2.

Życzę wam, abyście byli zawsze zdrowi w Bogu naszym Jezusie Chrystusie. Obyście trwali w Nim w jedności i pieczy Bożej.
Źródło: Do Polikarpa 8:2.


Justyn Męczennik (ur. 100)

Następnie prowadzimy ich do miejsca gdzie znajduje się woda, i tam w taki sam sposób, w jaki myśmy zostali odrodzeni, oni również odrodzenia dostępują. Otóż w imię Boga Ojca i Pana wszechrzeczy i Jezusa Chrystusa, Zbawiciela naszego i Ducha Świętego otrzymują tedy chrzest w wodzie.
Źródło: Apologia I:61,3

Przełożony bierze je (chleb i kielich) wielbi Ojca wszechrzeczy przez imię Syna i Ducha Świętego.
Źródło: Apologia I:65,3

Zarówno Jemu samemu jak Jego Synowi, którego do nas posłał (…) wreszcie Duchowi proroczemu, składamy uwielbienie i pokłon, oddając im cześć zgodną z rozumem i prawdą.
Źródło: Apologia I:6,2


Ireneusz, biskup Lyonu (ur. 130–40)

Chrzest jaki otrzymujemy na odpuszczenie grzechów, został nam udzielony w imię Boga Ojca i w imię Jezusa Chrystusa, Syna Bożego wcielonego oraz zmartwychwstałego, i w imię Świętego Ducha Bożego.
Źródło: Wykład Nauki Apostolskiej 3

I nie potrzebował ich (aniołów) Bóg do utworzenia tego, co postanowił, aby się stało. Jest w Nim bowiem nieustannie Słowo i Mądrość, Syn i Duch, przez których i w których wszystko w sposób wolny i z własnego zamysłu stworzył. To do nich mówił: 'Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze'.
Źródło: Adversus haereses 4,20

Kościół bowiem (…) otrzymał od Apostołów i ich uczniów wiarę w jednego Boga, Ojca Wszechmogącego (…) i w jednego Jezusa Chrystusa, Syna Bożego, Wcielonego dla naszego zbawienia i w Ducha Świętego, który przez proroków przepowiadał zarządzenia Boże i Jego przybycie…
Źródło: Adversus haereses 1,1


Klemens Aleksandryjski (ur. 150)

Bądź litościwy dla swoich sług, Ojcze kierujący Izraelem, Synu i Ojcze, którzy Obaj jesteście Jednym, Panie! (…) Dzięki składając, wychwalajmy jednego Ojca i Syna, Syna i Ojca, który wraz z Duchem Świętym jest Wychowawcą i Mistrzem. Wszystko dla Niego Jednego, przez którego wszystko jest czymś jednym, przez którego jest wieczność…
Źródło: Wychowawca 3,12

O cudowna tajemnico! Jeden jest Ojciec wszechświata i jedno także Słowo wszechświata, Duch Święty też jeden i wszędzie ten sam.
Źródło: Wychowawca 1,42


Tertulian (ur. 155, zm. 230)

Trójca jednego bóstwa, Ojciec i Syn i Duch Św.
Źródło: O przyzwoitości 21

(…) modlili się przynajmniej trzy razy dziennie jako dłużnicy wobec Trzech Osób: Ojca, Syna i Ducha Św.”
Źródło: O modlitwie 25

W jednego wprawdzie Boga wierzymy (…) niech będzie jednak strzeżona tajemnica ekonomii, która rozdziela jedność w Trójcę, trzech stawiając: Ojca, Syna i Ducha Św. Trzech ale nie stanem, lecz stopniem, nie substancją, lecz formą, nie mocą, lecz postacią. Są Oni jedną substancją, jedną potęgą, ponieważ jeden jest Bóg, owe zaś stopnie, formy i postaci rozróżniamy pod imionami Ojca, Syna i Ducha Św. (por. 31:1).
Źródło: Przeciw Prakseaszowi 2:1–4

Hipolit (ur. przed 170, zm. 235)[edytuj]
Konieczną więc jest rzeczą (…), wyznawać Boga Ojca Wszechmogącego i Chrystusa Jezusa, Syna Bożego, Boga, który stał się człowiekiem, któremu Ojciec poddał wszystko, prócz siebie i Ducha Św. i to, że Ci są prawdziwie Trzej.
Źródło: Przeciw Noetosowi 8

Nie możemy inaczej pojąć Boga, jeśli nie uwierzymy prawdziwie w Ojca, Syna i Ducha Św. (…) Słowo Ojca, (…) powiedziało uczniom: Idźcie i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna i Ducha Św. Pouczył tutaj, że kto by pominął jednego z nich, ten nie okazuje prawdziwego uwielbienia Bogu. Bóg bowiem otrzymuje uwielbienie w tej Trójcy.
Źródło: Przeciw Noetosowi 14


Orygenes (ur. 185)

Dla osiągnięcia zbawienia człowiek potrzebuje pomocy Ojca, Syna i Ducha Św., i nie dostąpi zbawienia, jeśli nie będzie pełnej Trójcy (…) Nie można mówić o czymś niższym i wyższym w istocie Trójcy.
Źródło: O zasadach 1:3, 5–7


Telesfor, papież (zm. 136)
Panie, Synu Jednorodzony, Jezu Chryste, Panie Boże, Baranku Boży, Synu Ojca (…) Albowiem tylko Tyś jest Święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś Najwyższy, Jezu Chryste z Duchem Świętym w chwale Boga Ojca, Amen.
Źródło: hymn Gloria – Chwała na wysokości Bogu…, 125–136 r.


Epipodiusz (178)
Wyznaję, że Chrystus z Ojcem i Duchem Św. jest Bogiem.
Źródło: „Akta męczeńskie”


Cyprian (258)

Idźcie tedy i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Wymienia Trójcę, w której Tajemnicę narody mają być ochrzczone (…) Ponieważ trzej są jednym, jakże Duch Święty może się z tym pojednać, kto jest wrogiem albo Ojca albo Syna? (…) Chrystus nakazał chrzcić pogan w imię całkowitej i zjednoczonej Trójcy.
Źródło: List 73:5–12 i 18


Dionizy Aleksandryjski (ur. 190)

Dodałem również uwagę o Duchu Św. i zaznaczyłem równocześnie od kogo i przez kogo (Syna) pochodzi. W ten więc sposób nierozdzielną jedność rozszerzymy na pojęcie Trójcy i Trójcę znowu, bez żadnego uszczerbku, ścieśniamy do pojęcia jedności.
Źródło: De sententia Dionisii


Dionizy papież (268)
Słowo Boże musi być złączone z Bogiem Wszechrzeczy, a Duch Św. jako miłość w Nim przebywać i trwać i dlatego można twierdzić, że Boża Trójca schodzi się w jedno Bóstwo (…) i tworzy suwerenną jedność osób.
Źródło: O Trójcy i Wcieleniu


Grzegorz Cudotwórca (270)

Jeden jest Bóg, Ojciec Słowa żywego, osobowej Mądrości, mowy i obrazu Przedwiecznego. Jeden też Pan, jedyny z jedynego, Bóg z Boga, odbicie i obraz Bóstwa, Słowo działające, Mądrość ogarniająca istotę wszystkich rzeczy, Moc powołująca do bytu wszelkie stworzenie, prawdziwy Syn prawdziwego Boga, niezniszczalny z niezniszczalnego, nieśmiertelny z nieśmiertelnego, wieczny z wiecznego. I jeden Duch Święty mający istnienie z Boga, a który i przez Syna objawił się ludziom. Doskonały obraz Syna doskonałego, Życie i przyczyna życia, Źródło święte, Świętość dająca uświęcenie. W Nim objawia się Bóg Ojciec, który jest ponad wszystkim i we wszystkim i Bóg Syn, który jest przez wszystko. Trójca doskonała, niepodzielna i nieodmienna w chwale, wieczności i królowaniu. W Trójcy nie ma nic stworzonego, nic służebnego, nic dodanego, czego by przedtem nie było, a dopiero później przybyło. Tak więc nigdy nie brakowało Ojcu Syna, ani Synowi Ducha, ale zawsze ta sama Trójca nieodwracalna i nieodmienna.
Źródło: Wyznanie wiary


Euplus (304)

Ojca i Syna i Ducha Świętego adoruję, Św. Trójcę adoruję, oprócz której nie ma Boga (…) Ofiaruję się Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu.
Źródło: Akta męczeńskie


Afjanos (306)

Na pytania jedno tylko miał słowo, by wyznawać Chrystusa (…) Ojca Jego i Ducha Świętego jako jednego uznaje Boga.
Źródło: O męczennikach palestyńskich (fragm. grecki)


Zródło: https://pl.wikiquote.org/wiki/Tr%C3%B3j ... wi%C4%99ta
Zapraszam na www.jwpomoc.pl

Sadlor
Posty: 257
Rejestracja: sob cze 18, 2016 4:43 pm

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Sadlor » pn lis 13, 2017 10:56 am

Ann78 pisze:

Orygenes (ur. 185)

Dla osiągnięcia zbawienia człowiek potrzebuje pomocy Ojca, Syna i Ducha Św., i nie dostąpi zbawienia, jeśli nie będzie pełnej Trójcy (…) Nie można mówić o czymś niższym i wyższym w istocie Trójcy.
Źródło: O zasadach 1:3, 5–7


( Jan 14 : 28 ) "Słyszeliście, że powiedziałem wam: Odchodzę i przychodzę do was. Gdybyście mnie miłowali, tobyście się radowali, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest niż Ja."

( 1 Kor 15 : 22 - 25 ) "Albowiem jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni. A każdy w swoim porządku: jako pierwszy Chrystus, potem ci, którzy są Chrystusowi w czasie jego przyjścia, Potem nastanie koniec, gdy odda władzę królewską Bogu Ojcu, gdy zniszczy wszelką zwierzchność oraz wszelką władzę i moc. Bo On musi królować, dopóki nie położy wszystkich nieprzyjaciół pod stopy swoje."

( 1 Kor 15 : 27 ) "Wszystko bowiem poddał pod stopy jego. Gdy zaś mówi, że wszystko zostało poddane, rozumie się, że oprócz tego, który mu wszystko poddał."

Ja rozumiem że Ojcowie Kościoła, byli ludźmi mądrymi, dlaczego jednak ich teksty nie weszły do kanonu Słowa Bożego? Może dlatego, że zdaża się iż przeczą Biblii?

Z tego co wiem to, bardzo wielu Pastorów uczy o 5 Solas, z czym się zgadzam, między innymi też Sola Scriptura/Tylko Biblia, co oznacza że jest Ona jedynym autorytetem Kościoła rozstrzygającym w kwestiach wiary i praktyki, a nie pisma Ojców Kościoła. Wiemy też że mamy obowiązek rozsądzania wszelkiej nauki w świetle Słowa Bożego.

Dlaczego więc idąc za naukami ludzkimi, dajemy się porwać filozoficznym dywagacjom Ojców Kościoła na teamt natury Boga, której być może nigdy nie pojmiemy. Czy jeżeli Biblia nie tłumaczy czegoś, musimy znaleźć tego wyjaśnienie, może jest to coś co powinno pozostać zakryte przed naszymi oczami. Wiemy też że Słowo Boże jest kompletnym objawieniem.

( Job 11 : 7 ) "Czy możesz zgłębić tajemnicę Boga albo zbadać doskonałość Wszechmocnego?"

Ponawiam jednak moje pierwotne pytanie: Co tłumaczy nam dogmat Trójcy? czego nie może wytłumaczyć stricte Biblijne zrozumienie że jest Bóg Ojciec [JHWH], Syn Boży Zbawiciel Jezus Chrystus, oraz Duch Święty?
Dodam tez jeszcze jedno pytanie, czy jeżeli ktoś nie uznaje Trójjedynego Boga, to wyznaje innego Boga/Jezusa Chrystusa, czy jest to "inny Jezus" o którym wspomina wielokrotnie ap. Paweł?
z bojaźnią i ze drżeniem zbawienie swoje sprawujcie.

Pstryk Provolone
Posty: 850
Rejestracja: śr sty 04, 2017 7:37 pm

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Pstryk Provolone » pn lis 13, 2017 11:38 am

Ciekawy temat. Podzielę się przemyśleniami:
Wielu ludzi utrzymuje że zna Boga. Wielu utrzymuje że zna pismo, wielu je wykłada i wg niego naucza.
Wielu na jego podstawie toczy swoje spory.
Ja uważam że każdy powinien je "znać" aby wiedzieć jak komuś odpowiedzieć. Czyli aby móc wyprowadzić z błędu kogoś, kto myśli że zna Boga (i twierdzi że ja się mylę) i próbuje "mnie" do tego przekonać wg własnego sposobu rozumowania. Słusznie jest tu poruszony werset z Hioba11:7. Wobec tego wersetu można by było się zastanowić, jak wogóle można przekonywać kogoś do swoich "racji"? Przecież jeśli by nawet,
to czyjeś poznanie, nie jest moim poznaniem. A Bóg, czyż nie daje się poznać każdemu osobiście/z osobna? "Napisano również" - to bardzo ciekawa forma, która uwzględnia po pierwsze 1) osobę Boga i Jego zrozumienie w oparciu o osobistą relację. Natomiast forma "jest napisane" chyba nie muszę mówić do czego ma/może służyć.
Miarą wszystkich rzeczy jest człowiek.

Pstryk Provolone
Posty: 850
Rejestracja: śr sty 04, 2017 7:37 pm

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Pstryk Provolone » pn lis 13, 2017 1:10 pm

qwerty pisze:Pstryku, Boga poznaje się m in poprzez Biblię bo Bóg przemawia do nas tylko poprzez Biblię.
Innym poznaniem Boga jest poznawanie poprzez to co stworzył - chociażby nasza kula ziemska wirujące w kosmosie ale w uporządkowany sposób. kto mógł tego dokonać ?

Witaj qwerty :) szanuję twoje zdanie.
Dla mnie ważne jest też to jak prowadzi mnie w życiu codziennym, to czego chce mnie nauczyć i mi pokazać. W ten sposób łatwiej jest mi go zrozumieć i poznać, dzięki relacji. Pamiętaj, że tam gdzie jest pszenica tam są i chwasty, i jest tak niestety od bardzo dawna. Ale czym różni się pszenica od chwastu? Mówisz o tym że można Go również poznać poprzez to co stworzył. Słusznie!

"Niebiosa głoszą chwałę Boga,dzieło rąk Jego nieboskłon obwieszcza..." Ps19
Nie daj się wprowadzić w błąd. Zbadaj teorie naukowe dotyczące naszej ziemi. Bo np teoria kulistej ziemi, i bezmiaru kosmosu, pociąga ze sobą teorię wielkiego wybuchu i ewolucji. A to też są fundamentalne sprawy, które pozwalają coś zrozumieć. Zastanów się wówczas czy te teorie i wyliczenia przybliżają Cię do Boga, czy cię od niego oddalają.
Podam Ci przykład:
Bóg twierdzi, że stworzył Dwa światła, jedno żeby rządziło dniem, drugie żeby rządziło nocą. Dziś ludzie przyjmują że jedynym światłem jest słońce. Jednym, jedynym.
Kto więc tego mógł dokonać?
Miarą wszystkich rzeczy jest człowiek.

Ilyad
Posty: 1200
Rejestracja: pn wrz 21, 2015 6:56 am

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Ilyad » pn lis 13, 2017 6:35 pm

Sadlor:
Sola Scriptura/Tylko Biblia, co oznacza że jest Ona jedynym autorytetem Kościoła rozstrzygającym w kwestiach wiary i praktyki, a nie pisma Ojców Kościoła. Wiemy też że mamy obowiązek rozsądzania wszelkiej nauki w świetle Słowa Bożego.

Zgadzam się z Tobą że ostatecznym autorytetem w każdej kwestii powinno być dla nas Słowo Boże, jednak jako argument użyłeś sformułowania że dogmat o Trójcy został ustanowiony w IV w. na jednym z soborów, A RACZEJ W BIBLII TEGO NIE ZNALAZŁEŚ, więc pozwoliłem sobie wykazać Ci że się w tej kwestii mylisz i nie jest prawdą że Chrześcijanie przed IV w. nie wierzyli w Trójcę ;) ;)

Ilyad
Posty: 1200
Rejestracja: pn wrz 21, 2015 6:56 am

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Ilyad » pn lis 13, 2017 6:42 pm

Qwerty:
Pojęcie Trójcy wywodzi się z pogańskich wierzeń. Została wprowadzona w IV wieku do "chrześcijaństwa" aby religia stała się częścią systemu politycznego cesarstwa rzymskiego.

Jeżeli to prawda, to skąd wiara w Trójcę wzięła się u Ojców Kościoła ?

Sadlor
Posty: 257
Rejestracja: sob cze 18, 2016 4:43 pm

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Sadlor » pn lis 13, 2017 6:55 pm

Ilyad pisze:Sadlor:
Sola Scriptura/Tylko Biblia, co oznacza że jest Ona jedynym autorytetem Kościoła rozstrzygającym w kwestiach wiary i praktyki, a nie pisma Ojców Kościoła. Wiemy też że mamy obowiązek rozsądzania wszelkiej nauki w świetle Słowa Bożego.

Zgadzam się z Tobą że ostatecznym autorytetem w każdej kwestii powinno być dla nas Słowo Boże, jednak jako argument użyłeś sformułowania że dogmat o Trójcy został ustanowiony w IV w. na jednym z soborów, A RACZEJ W BIBLII TEGO NIE ZNALAZŁEŚ, więc pozwoliłem sobie wykazać Ci że się w tej kwestii mylisz i nie jest prawdą że Chrześcijanie przed IV w. nie wierzyli w Trójcę ;) ;)


Zgadzam się wykazałeś, że ta myśl pojawiła sie wcześniej, myliłem sie w tej kwestii. Nie znaczy to jednak, że dzięki temu musi być to słuszny dogmat, dlaczego pisma tych Ojców Kościoła, którzy wskazywali na Trójcę nie trafiły do kanonu natchionych ksiąg Biblii?

Ponowię kolejny raz moje pytania:
Co tłumaczy nam dogmat Trójcy? czego nie może wytłumaczyć stricte Biblijne zrozumienie że jest Bóg Ojciec [JHWH], Syn Boży Zbawiciel Jezus Chrystus, oraz Duch Święty?
Dodam tez jeszcze jedno pytanie, czy jeżeli ktoś nie uznaje Trójjedynego Boga, to wyznaje innego Boga/Jezusa Chrystusa, czy jest to "inny Jezus" o którym wspomina wielokrotnie ap. Paweł?
z bojaźnią i ze drżeniem zbawienie swoje sprawujcie.

Ilyad
Posty: 1200
Rejestracja: pn wrz 21, 2015 6:56 am

Re: Pytanie do Trynitarzy

Postautor: Ilyad » pn lis 13, 2017 9:46 pm

Zgadzam się wykazałeś, że ta myśl pojawiła sie wcześniej, myliłem sie w tej kwestii. Nie znaczy to jednak, że dzięki temu musi być to słuszny dogmat,

Oczywiście. Kwestia czy BIBLIA POTWIERDZA koncepcję Trójcy w tym przypadku pozostaje otwarta ;) Chodzi mi o uczciwość argumentacji.
dlaczego pisma tych Ojców Kościoła, którzy wskazywali na Trójcę nie trafiły do kanonu natchionych ksiąg Biblii?

Z tego samego powodu, dla którego nie ma w kanonie Biblii np. pism Billy'ego Grahama. ;) Nie są natchnione. Nie znaczy to jednak że wierzenia Ojców są zupełnie bez znaczenia. Coś z ich wierzeń wynika - przynajmniej dla mnie. Jeżeli Ignacy z Antiochii wierzył w Jezusa, który jest Bogiem, oraz w osobowego Ducha Świętego, a BYŁ UCZNIEM APOSTOŁA JANA, to znaczy że swoje przekonanie zaczerpnął właśnie od niego. Nic rozsądniejszego nie przychodzi mi do głowy. Z punktu widzenia Trynitarianina, wniosek taki jest zrozumiały, ponieważ lwia część wersetów popierających koncepcję Trójjedynego Boga pochodzi właśnie z pism ap. Jana.

Ponowię kolejny raz moje pytania:
Co tłumaczy nam dogmat Trójcy? czego nie może wytłumaczyć stricte Biblijne zrozumienie że jest Bóg Ojciec [JHWH], Syn Boży Zbawiciel Jezus Chrystus, oraz Duch Święty?

Ano na przykład to, dlaczego proroctwa dotyczące Boga Jahwe, pisarze NT odnoszą do Jezusa. Mimo że sam wierzę w trójjedynego Boga, nie znajduję w Biblii potwierdzenia, że osoba niewierząca w Trójcę nie może być zbawiona.
Dodam tez jeszcze jedno pytanie, czy jeżeli ktoś nie uznaje Trójjedynego Boga, to wyznaje innego Boga/Jezusa Chrystusa, czy jest to "inny Jezus" o którym wspomina wielokrotnie ap. Paweł?

Również w tej kwestii mie miałbym odwagi tak powiedzieć. W przecinym wypadku, musiłbym uznać że moje nowe narodzenie, które nastąpiło jeszcze w szkole podstawowej, nie było nowym narodzeniem.


Wróć do „Istota Boga”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość